You are currently viewing Η επικοινωνία στην περίοδο της Εφηβείας
Η επικοινωνία στην περίοδο της Εφηβείας

Μερικές φορές η επικοινωνία με τον έφηβο μας μοιάζει να περνάει μέσα από ευχάριστες και δύσκολες συνδέσεις, και μπορεί να είναι δύσκολο να το πιστέψεις, αλλά όχι, ο έφηβός δεν είναι εξωγήινος από μακρινό πλανήτη. Είναι ένας πομπός – δέκτης με διαφορετικό τρόπο επεξεργασίας. Ο εγκέφαλος ενός εφήβου εξακολουθεί να αναπτύσσεται ενεργά, επομένως επεξεργάζεται πληροφορίες διαφορετικά από τον εγκέφαλο ενός ώριμου ενήλικα. Ο μετωπιαίος φλοιός - το μέρος του εγκεφάλου που χρησιμοποιείται για τη διαχείριση συναισθημάτων, τη λήψη αποφάσεων, τη λογική και τις αναστολές ελέγχου - αναδιαρθρώνεται κατά τη διάρκεια των εφηβικών ετών, σχηματίζοντας νέες συνάψεις με απίστευτο ρυθμό, ενώ ολόκληρος ο εγκέφαλος δεν φτάνει σε πλήρη ωριμότητα μέχρι περίπου στα μέσα της ηλικίας των 20 χρονών.

Ο φόβος αποσύνδεσης και οι επιλογές επανασύνδεσης

Μπορεί να απελπιστείτε για τις αποτυχημένες προσπάθειες επικοινωνίας, τους ατελείωτους αγώνες και την ανοιχτή περιφρόνηση - για να μην αναφέρουμε τη διάθεση, τα έντονα συναισθήματα και την παρορμητική και απερίσκεπτη συμπεριφορά που νοιώθουμε από την συμπεριφορά των εφήβων μας..

Όσο κι αν φαίνεται ο έφηβός μας να αποσύρεται από εμάς συναισθηματικά, ανεξάρτητα από το πόσο ανεξάρτητος εμφανίζεται ο έφηβός-η ή πόσο προβληματικός γίνεται ο έφηβός –η, εξακολουθούν να χρειάζονται την προσοχή μας και να αισθάνονται ότι η αγάπη μας για εκείνους δεν μειώνεται από τις συμπεριφορές τους.

Είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι ο έφηβός μπορεί να είναι ψηλότερος από εμάς και να φαίνεται ώριμος υπό ορισμένες απόψεις, αλλά συχνά είναι απλώς ανίκανοι να σκεφτούν τα πράγματα σε επίπεδο ενηλίκων. Οι ορμόνες που παράγονται κατά τη διάρκεια των φυσικών αλλαγών της εφηβείας μπορούν να περιπλέξουν περαιτέρω τα πράγματα. Τώρα, αυτές οι βιολογικές διαφορές δεν δικαιολογούν την κακή συμπεριφορά των εφήβων ή τους απαλλάσσουν από την ευθύνη για τις πράξεις τους, αλλά μπορεί να βοηθήσουν να εξηγήσουν γιατί οι έφηβοι συμπεριφέρονται τόσο παρορμητικά ή απογοητεύουν τους γονείς και τους δασκάλους με τις κακές αποφάσεις τους, το κοινωνικό άγχος και την επαναστατικότητα. Η κατανόηση της ανάπτυξης των εφήβων μπορεί να βοηθήσει στην βαθύτερη κατανόηση συμπεριφορών που είχαμε – έχουμε ως γονείς απέναντί τους, και να βρούμε τρόπους να παραμείνουμε συνδεδεμένοι με τον έφηβο και να ξεπεραστούν οι δυσκολίες μαζί.

Μπορεί να φαίνεται αδιέξοδη η επικοινωνία - δεδομένου του θυμού ή της αδιαφορίας του παιδιού - αλλά οι έφηβοι εξακολουθούν να λατρεύουν την αγάπη, την αποδοχή και την αποδοχή από τους γονείς τους. Η θετική σύνδεση πρόσωπο με πρόσωπο είναι ο γρηγορότερος, πιο αποτελεσματικός τρόπος για τη μείωση του στρες με την ηρεμία και την εστίαση του νευρικού συστήματος. Αυτό σημαίνει ότι έχουμε πιθανώς πολύ μεγαλύτερη επιρροή στον έφηβο από ό, τι νομίζουμε. Ο έφηβος έχει ανάγκη την αποδοχή και την ασφάλεια μέσα από την ενσυναίσθηση, και όχι μέσα από την αυστηρή απαξίωση.

Βρείτε κοινό έδαφος

Οι πατέρες και οι γιοι συνδέονται συχνά μέσω αθλημάτων. μητέρες και κόρες για μόδα ή ταινίες. Ο στόχος δεν είναι να είστε ο καλύτερος φίλος του εφήβου σας, αλλά να βρείτε κοινά ενδιαφέροντα που μπορείτε να συζητήσετε ειρηνικά. Μόλις μοιραστείτε τα ενδιαφέροντας σας μαζί του-της, ο έφηβός σας μπορεί να αισθανθεί πιο άνετα να σας ανοιχτεί για άλλα θέματα. Όταν ο έφηβος σας μιλάει, είναι σημαντικό να ακούτε χωρίς να κρίνετε, να κοροϊδεύετε, να διακόψετε, να επικρίνετε ή να προσφέρετε συμβουλές. Ο έφηβός σας θέλει να αισθάνεται κατανοητός και εκτιμημένος από εσάς, επομένως διατηρήστε την επαφή με τα μάτια και διατηρήστε την εστίασή σας στο παιδί σας, ακόμα και όταν δεν σας κοιτάζουν. Ο έφηβός σας μπορεί συχνά να ανταποκρίνεται στις προσπάθειές σας να συνδεθείτε με θυμό, ανησυχία ή άλλες αρνητικές αντιδράσεις. Μείνετε χαλαροί και αφήστε στον έφηβο χώρο να χαλαρώσει. Δοκιμάστε ξανά αργότερα όταν είστε και οι δύο ήρεμοι. Η επιτυχής σύνδεση με τον έφηβό σας θα χρειαστεί χρόνο και προσπάθεια. Μην αναβάλλετε, η επιμονή για συζήτηση σε χαλαρές στιγμές ευδοκιμούν νέες ανακάλυψεις, νέους τρόπους επικοινωνίας.

Ένας εποικοδομητικός τρόπος επικοινωνίας.

Καθορίστε όρια, κανόνες και συνέπειες. Σε μια εποχή που τόσο εσείς όσο και ο έφηβός σας είστε ήρεμοι, εξηγήστε ότι δεν υπάρχει τίποτα κακό με το να αισθάνεστε θυμό, αλλά υπάρχουν απαράδεκτοι τρόποι να το εκφράσετε, μιλήστε για συμπεριφορές. Αν ο έφηβός έχει εκτός ορίων συμπεριφορά για παράδειγμα, θα πρέπει να αντιμετωπίσει τις συνέπειες - απώλεια προνομίων ή ακόμη και περιορισμό δραστηριοτήτων. Οι έφηβοι χρειάζονται πλαίσο, όρια και κανόνες, τώρα περισσότερο από ποτέ.

Προειδοποιητικά σημάδια ενός προβληματικού εφήβου:

Η αλλαγή της εμφάνισης μπορεί να είναι κόκκινη σημαία εάν συνοδεύεται από προβλήματα στο σχολείο ή από άλλες αρνητικές αλλαγές στη συμπεριφορά.

Τα στοιχεία αυτοτραυματισμού ή υπερβολικής απώλειας βάρους ή αύξησης βάρους είναι επίσης προειδοποιητικά σημάδια. Οι έφηβοι κτίζουν τον χαρακτήρα τους μέσα από την μίμηση και συνήθειες που βίωνουν από τους γονείς στην παιδική ηλικία, είναι ο καθρέπτης της σύνδεσης μεταξύ γονέων, χρήσιμο είναι πριν την όποια αυστηρή συμπεριφορά μας προς εκείνους να θυμόμαστε τι τους έχουμε διδάξει!!!!

Μερικές φορές η επικοινωνία με τον έφηβο μας μοιάζει να περνάει μέσα από ευχάριστες και δύσκολες συνδέσεις, και μπορεί να είναι δύσκολο να το πιστέψεις, αλλά όχι, ο έφηβός δεν είναι εξωγήινος από μακρινό πλανήτη. Είναι ένας πομπός – δέκτης με διαφορετικό τρόπο επεξεργασίας. Ο εγκέφαλος ενός εφήβου εξακολουθεί να αναπτύσσεται ενεργά, επομένως επεξεργάζεται πληροφορίες διαφορετικά από τον εγκέφαλο ενός ώριμου ενήλικα. Ο μετωπιαίος φλοιός - το μέρος του εγκεφάλου που χρησιμοποιείται για τη διαχείριση συναισθημάτων, τη λήψη αποφάσεων, τη λογική και τις αναστολές ελέγχου - αναδιαρθρώνεται κατά τη διάρκεια των εφηβικών ετών, σχηματίζοντας νέες συνάψεις με απίστευτο ρυθμό, ενώ ολόκληρος ο εγκέφαλος δεν φτάνει σε πλήρη ωριμότητα μέχρι περίπου στα μέσα της ηλικίας των 20 χρονών.

Ο φόβος αποσύνδεσης και οι επιλογές επανασύνδεσης

Κοινοποιήστε το άρθρο μας

Κυριακή Μερτζάνη

Σχεσιακή Ψυχοθεραπεύτρια MSc

Ατομική – Ομαδική Σχεσιακή Θεραπεία

Εφήβων – Ενηλίκων – Ζεύγους

Ερευνήτρια για την αναπαραγωγή των διαγενεολογικών ψυχικών τραυμάτων.

Συντονίστρια ομάδων Εφήβων – Ενηλίκων